حيطان Die Wände

Die wände für das leben

نقد الدستور على الخابور

نقد الدستور على الخابور . قلت أتكلم ف السياسة شويه يعنى هو جات عليا أنا ما الناس كلها بتتكلم  وأهو كله بيلقط رزقه .. أثناء جلوسى مع بعض الأصدقاء ف قعده مزاج قدم لى أحدهم خابورا وقال : يا ترى البلد دى راحه على فين بكره الإخوان والسلفيين يمسكو وبدل ما الحشيش بس ال ممنوع هيمنعو ألخمره كمان .. ابتسمت وقلت ف داخلي طب تيجى هى بس على دوول يا صاحبي ده انت الخازوق ف انتظارك وكله بما لا يخالف الشرع .. تذكرت على الفور مشهد عماد حمدى ف ثرثره فوق النيل وهو يتناول قضيه مهمه وهى منع الحشيش والتصريح بالخمور .. وقفت فى وسط القعدة وسط ضحكات الجميع وبدأت أتكلم ف الأوضاع بتاعت البلد .. أوضاع !! يا لمشيئة القدر خذو الحكمة من أفواه المحششين .. كأن البلد انثى تتناك وتقوم بعمل أوضاع مختلفة . انه الإعجاز العلمي ف كلمه أوضاع أين أنت يا زغلول يا فشار ؟! .. أحدهم صاح غاضبا انا مش موافق على لجنه وضع الدستور اللجنة دى مفهاش ناس تمثل الحشاشين هو مش إحنا فئه من المجتمع بردو ؟! ساد الصمت قليل من الوقت ثم انفجرنا ضاحكين ووصفناه بالأهبل وقلنا اقعد أنت باين عليك اتسطلت كأننا نحن من ندرك الواقع جيدا ونعى ما نقول .. إننا نمر بحاله من البعبصه السياسية ويجب علينا جميعا أن نتحد لتطهير طيز الوطن من أولاد ألوسخه جميعا !! بعد هذه الجملة لا ادري لما صمت الجميع وكأني زعيم نايك شعبي ف أفكاره .. الجميع ينظر لى مترقب منتظر أن اكمل حديثي .. لا أخفى عليك أحببت ذلك جدا واستكملت حديثي فقلت : أتذكرون يا ولاد الوسخة منذ عام لما اجتمعنا هنا وكان وقت استفتاء وأنت يا خول( في اشاره منى على صديق كان يرفع دبوسا ) قلت هتقول نعم ولما سألتك ليه قلت أصل عاوزين الحال يمشى والبلد تستقر وعجله الإنتاج !! الكلمه ال سمعتها من مذيعه ذات افخاد رائعة على التلفزيون المصري .. لكنى عاذرك يا صاحبي كل وسائل النياكه الفكرية قد مارسها ولاد الوسخة علينا فرجال الدين اكثر فئات المجتمع تعريصا لعبت دور كبير فيما نعانى منه الأن بالطبع معهم زعماء التعريص الإخوان والوافدين الجدد لكن المعرصين منذ زمن السلفيين وأيضا القوى المدنية ( مدنيه منين ولاد المتناكه ) التى تمارس هى ايضا التعريص واللحس والمنيكه .. قالك علمانى ولا ليبرالى ولا اشتراكى وعادى نيك فى ماده تانيه ! مش قادر استوعب معلش يمكن أنا جاهل ولا حاجه أو مسطول .. كل المنيكه عندما ترى أخ سلفى او اخوانى يتحدث عن تقبل الرأي الأخر احووه ثم احووه انه العبث يفشخ بعضه بعضا .. لأننا شعب نعشق حاله الخمول وتريح الطيز بشكل لافت للنظر مبقاش حاجه بتفرق معانا حتى الموت العيال تموت ف ماسبيرو ! معلش اصل الجيش والشعب ايد واحده .. اصل المسيحيين مش عاوزين دوله اسلاميه هكذا يقول رجال الدين الاسلامى رغم انك يا أهبل لازم تعرف إن رجال الدين المسيحى مش فارق معاه بالعكس يا سلام لما كله يكون في أيد الكنيسة وكله تبع الشرائع يا معلم وكسم العيال بتوع الزواج المدني دول ! المستفيد هم رجال الدين والفشخ سيكون على الكل . الناس تموت ف محمد محمود يطلع أبو بركه يقولك بلطجيه ولأ افهم من هو ابو بركه على اى حال طيز الوطن مليانه خوازيق من اول الاخوان لحد الفريق .. ومجلس الوزرا وغيره وغيره ومن قبل ماسبيرو والدعك بردو شغال والشرطة العسكرية نايكه العيال .. دعك من كل هذا ودعك ايضا من الانتخابات التى جاءت بأفشخ المجالس البرلمانيه فى تاريخ مصر مجلس مهتم بالمواقع الاباحيه والترامادول والتحرش ويعرى طيزه امام بكرى مجلس ذو اغلبيه قالت معاك يا جنزورى ولما شعرت انها مجرد فسيه ليس لها تأثير قالت نطالب باقاله الحكومه ! متستغربش التاريخ يكفى لاظهار تعريصهم اه واسأل عمك البنا .. قال حافظ إبراهيم ف ديوان البنا يعرص : وما من جماعه استخدمت الإسلام السياسي الا وكان التعريص لديها أساسي .. حد يقول هو فعلا حافظ ابراهيم قال كده ( أشخرلك ؟ ) .. الغريب إن زمان يطلع واحد يقولك الدين بتاعنا اشتراكي ويقول شوقى الاشتراكيون آنت إمامهم بعد شويه يطلع واحد يقولك الدين بتاعنا أول من نادا بحريه راس المال والاقتصاد الحر ويطلع بعد شويه لا الدين بتاعنا دين مختلط ويجمع بين النظامين انتو دين ابوكو إيه ما تخلصونا . قالك مدنيه بمرجعيه اسلاميه ! قمه ف التعريص السياسي قالك الوسطية وهما اكثر جماعات الأرض تشددا في احد نقاشاتى مع فرد اخوانى بقوله يعنى أنت هتصيع على ميتين امى منتا زيك زى السلفي وهدفكو واحد منيل وخره اسمه خلافه اسلاميه قالى ( أينعم ولكن هذا بعد عده سنوات وليس الآن ) المهم أنا اتفق معايا ان الهدف خره ! سيبك من الاخوان وخش على السلفيين ورمز من رموزهم الحاج حسين يعقوب ف زياره لاحد الجامعات ركز أوى مع النسوان وقالك الحريم فاجره وانا مشفق على الولاد وانته ما التزمتش ليه يا شيخ وغضيت بصرك ؟؟ لأ الشيخ يبص عادى ويتجوز أربعه وينيك انما العيال مينفعش !! والحاج حسان بيدعى للجيش والمجلس العسكرى من على عرفات والحوينى عاوزنا نغزو السويد انا بقول نغير العلم ونخليه سيفين والشهادتين ونخلص .. أحا نيك لما تبقا جماعه مسيطرة على برلمان مصر شعارها سيفين وبينهم مصحف وبتقول انها مدنيه !! أحا نيك تانى لما يكون الأعضاء فيها بيبوسو ايد مرشد وناس تحت المرشد ده يمسكو رؤساء برلمان ومرشحين للرئاسه ! اما باقي القوى المدنية المعرصه فحدث ولا حرج يا صاحبى طبعا اليسار سيبك منه تيار مش بس عرص وغبى لأ بيدعى انه مؤثر وله تواجد احا يعنى ربنا يخليهم للقهاوى ( ادينى ف الثورة مستمرة 7 مقاعد احووه يا يسار ) .. القوى الليبرالية متفرقش كتير معرصه بردو بس سدت شويه قدام الأخوان والسلفيين .. الجميع يمارس التعريص على الأخر واحنا ال بنتناك ف النص عشان كده دعونا نستمتع بهذه الحالة من الهبل ونستعد لمشاهده جمعه لن نسمح بالتلاعب أكيد هتعمل دماغ اكتر من قعده الحلوة آل إحنا فيها دي يا رجاله بس حتى احنا بنعرص يا جدعان . اتذكر مقوله لحسن مؤنس في كتاب المصرين والحضارة هذا الكتاب الذي قال فيه انه نادرا ان يجد مصري لم يتخوزق . أنا أرى إننا جميعا نمارس التعريص على بعضنا البعض فأنت تعرص على أبوك ال هو بدوره بيعرص على أمك إلى هي بتعرص عليه وف النهاية الكل بيعرص .. أنهيت كلامي فساد الصمت كالعادة ثم ارتفع صوت قائلا : إحنا ننزل نجيب بيرة بقا عشان نهضم الكلام ده .. فنزل الجميع وتحججت بأني تعبان ولن أستطيع النزول وانتهزت تلك الفرصة فأخرجت موبيلى لأكلم فتاه تعرفت عليها مؤخرا تنسيني لا تندهش ان علمت إنها صديقه شخص كان معانا ف القعدة .. إنها الخيانة أو التعريص أو أو اختلفت الأسماء والنيك واحد .

Advertisements

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 07/04/2012 by in Uncategorized.

الابحار

%d مدونون معجبون بهذه: